jempas.se - jempas shoppingspree!

Inlägg publicerade under kategorin London 2014

Av jempa - 18 november 2014 19:08

På fredagen försökte vi komma iväg lika tidigt som dagen innan, och eftersom man inte direkt vill äta ihjäl sig på hotellfrukosten (äcklig!) så blev vi klara rätt fort.
Vi hann aldrig åka förbi Buckingham palace på bussturen dagen innan så vi tog den turen denna dagen istället, med Harrods som mål som var utefter samma buss-sträcka så blev det perfekt. Vi var på plats bara några minuter innan öppning så det blev ju kanonbra, vi hade mycket på schemat som vi ville hinna med.
Utanför Harrods stog massor me folk o väntade på att de skulle öppna, så medans vi också väntade så kollade vi in deras helt galna skyltfönster! Som värsta skådespelen o varje fönster hade tillhörande musiksnuttar som passade in. Så otroligt fint var det, med jultema :) i ett fönster flög renar och drog tomten på en släde. Ja man kan ju anta att det ligger en del jobb bakom allt :)
Inne på Harrods tyckte jag påminde om NK rätt mycket, tyckte inte det var nåt särskilt direkt, men dom hade en mysig kaffe/te avdelning och jag ångrar att jag inte köpte med mej nåt. Måste helt enkelt åka tillbaka ;)

Efter Harrods hade vi Madame Tussauds som mål. Så vi tog tuben dit (det är smidigt och lätt att förstå sig på deras tbane-system) och när vi kom fram var det lunch-tid och eftersom vi inte åt samma bra frukost som Gunde brukar, så var vi rätt hungriga. Vi letade upp en pub i närheten av Madame Tussauds och käkade. Så mätta o nöjda kunde vi ställa oss i kön, och tur att vi hade käkat för vi fick stå i kö i över en timma. Men det var lite väntat faktiskt.

Madame Tussauds vaxdockor där i London är inte alls lika nya eller uppdaterade som dom i Los Angeles, Justin Timberlake's docka är ju flera år gammal så han inte ens är speciellt lik sig själv längre, lite tråkigt. Gällde alla dockor egentligen. Men nåt som var roligare och som inte finns på MT i L.A är att man fick gå igenom ett "spökhus" där dom visade alla skräckfilms-skådisar, typ Anthony Hopkins mfl, samtidigt som spöken o zombies o massa annat äckel skrämde en! Jag blev skiträdd! Jag ville först inte ens gå igenom där (det fanns en annan väg man kunde ta för barn eller för folk me högt blodtryck eller för dom som helt enkelt inte gillar spökhus, ja sånna som jag) men David manade på mig o menade på att vi väntat så länge i kö o vi borde verkligen och bla bla, och vips så hamnade jag i den mörka tunneln på väg in till skiten, haha :) jag gick alldeles framför david, skitnära och typ sidvärtes, haha jag visste inte var jag skulle ta vägen! Ville inte ha han framför mig heller för då kanske nån skrämmer en bakifrån ju! Hemskt!
Till slut kom vi ut och jag hade ont i halsen o svettiga händer för jag skrikit och blivit så jekla skrämd!

Efter den fick vi åka i en liten vagn o se Londons historia, det var en trevlig tur faktiskt, som en berg o dal bana fast alltså i slow motion och man fick se olika "skådespel" typ.
Och den sista speciella saken, utöver dom vanliga vaxdockorna, var att vi fick se en animerad superhjälte-film i 4d, så det var inte bara 3d utan i en scen när en av dom där superhjältarna föll i en fontän så sprutade det vatten på oss! O när dom flög så blåste det i salongen med mera.

Vi tyckte iallafall att Madame Tussauds var bra, förutom att dockorna borde uppdateras ;) men är man i London måate man ändå ha varit där en gång.

Efter Madame Tussauds åkte vi ut till en stoor galleria som heter Westfield Stratford, jag hade ju inte shoppat nåt så tänkte att det här var sista chansen :) passade perfekt med en galleria då också eftersom vi redan gjort oxford street o dessutom regnade det.
Jag köpte en mössa och necessär på Superdry och några trosor på Victorias Secret (5 st för 20 pund, värt!). Och så blev det en tröja på Forever21 och en annan från h&m. Köpte en julig mugg på Starbucks också när vi ändå tog varsin kopp kaffe.

Nästkommande dag var vi på resande fot från kl 05 så det finns inte så mycket mer att skriva om.
Vi är iallafall nöjda med resan! London var som vi väntat oss, men julpyntet och julbelysningarna på alla gator gjorde allt så himla mysigt! Och när vi gick på Oxford street på kvällen började det snöa! Kändes magiskt!
Vi gillar London, trots alla skabbiga pubar och tjocka, knappt stekta baconskivor :)

Av jempa - 15 november 2014 20:43

Vi kom fram vid 16-17 tiden på onsdagen men vi var så slut efter resan att den kvällen spenderades mestadels på hotellet, vi bodde i närheten av Paddington Station, och med en härlig utsikt över gatan.
När vi vilat en sväng på rummet gick vi till en pub "på hörnet" och käkade middag o david tog en öl, såklart :)
Skabbigt är det, och maten är inte alls i samma klass som man ör van vid. Men våran nacho-tallrik med pulled pork var ändå helt ok! Efteråt skulle vi ta en sväng i Hyde Park (stor och omtyckt park) men det hann bli mörkt och det var inga gatulyktor där så vi gick tillbaks till hotellet.

Bilder från Dag 2:

På våran första "riktiga" dag hann vi med det mesta som vi hade tänkt se/göra. Skönt!

Började dagen rätt tidigt, typ vid 09.30, men en tur med en hop on-hop off buss, den åkte förbi en massa ställen som man ville se så det var värt tyckte vi. Åkte även igenom en del av Oxford Street o redan då förvarnade jag David om att dit skulle vi absolut, hehe

Vi åkte förbi dom där lejonen (på samma bild som den blå tuppen) som Olaconny och Morgan letade efter, om man klappade dom så skulle man komma tillbaks till London. Vi åkte dock bara förbi :)

Efter ett tag blev det stopp i trafiken, vet inte hur länge vi stog still o klockan bara tickade på, vi hade vid de här laget åkt förbi dom största sevärdigheterna o det var egentligen bara onödig resa kvar, så jag kände stressen lite och vi hoppade av vid närmsta stopp (bussen stog ju typ still ändå) och tog en promenad, riktigt mysigt att gå där efter Themsen och kika på London-eye pch så fick vi några bra bilder på Big Ben också (bättre än dom från bussen). Och tack vare den grymma gps:en som även funkar i offline-mode så tog vi oss till Shake Shack, ett hamburgerställe som Sandra tipsat om. Och efter den där promenaden o långa bussturen (vi åkte i typ 2 timmar) så var den där hamburgaren så hiiiimla god! Tack Sandra för tipset! ;)

Julen har verkligen redan börjat i London! Dom spelar julmusik i butikerna och varenda gata har underbar julbelysning, och jag njuter. Älskar julen! Passade på att köpa en värmade kopp latte på Starbucks också. Ett måste när man är utrikes :)
Vi var vid de här laget på väg mot Oxford street men tog även en prommis vid Piccadilly Circus, också ett måste om man är där. Är väl inget speciellt egentligen förutom att Pernilla Whalgren sjunger om det, hahah :) det är typ det jag tänker på iallafall men jag är säker på att det finns en tyngre historia bakom det också ;)

På Oxford street var det bara David som shoppade, haha typiskt. Jag gick in på alla möjliga affärer men kom ändå ut tomhänt, så kan de bli!
Men annat blev det nästkommande dag då vi besökte Europas största köpcentrum - westfield stratford. Men det blir i ett senare inlägg!

Av jempa - 25 oktober 2014 14:00

Haha, japp, vi ska bo på en rymdstation! Kan man kanske tro, då hotellet Stylotel har rymden som tema, lite roligt med ett annorlunda hotell, men det känns så skönt att vi (läs jag) hittade detta boende!

Dom flesta hotell i London är riktigt skabbiga! Alltså, blommiga/beiga/orangea gardiner, överkast, tapeter.. och möblerna är gamla och äckliga. Och har man tur får man en egen toa på rummet. Så det här känns skitbra! Vi får frukost och gratis wifi också, alltid najs såklart, så man kan instagramma! :)

Av jempa - 24 oktober 2014 18:00

Det blir London i November! Otroligt roligt ska det bli :) Har ju alltid velat åkt dit, både jag och David, så nu kör vi!

Vi ska bo på i närheten av Paddington station, ja för de vet ni ju va de ligger va? typ... :) Ne men de e iaf 15 min gångavstånd till oxford street (massa butiker) bl.a Och det ligger nära Hyde Park, en mysig stor park. Ska man gå ner till Big Ben och London Eye bland annat så tar det runt 50 min, men vi lär nog åka en sån där Hop on- hop off-buss för att få ut det mesta av resan, man får se så mycket på sånna turer och i en stad som London tror jag det är värt det, speciellt när man bara är där på en weekend. Vi åkte en sån budd i Barcelona och det var jättebra :)

Jag visar er hotellet senare, men jag hittade ett modern och billigt boende så det blev kanon. Rummet är dock rätt litet MEN med eget badrum, och det är inte särskilt vanligt på Londons hotell ska ni veta, så vi är nöjda, haha.

Presentation

Jenny heter jag, men kallas för Jempa. Bor tillsammans med min man och våran son i Sundsvall.

Förutom min familj så älskar jag inredning, mode och att resa! Att blogga är också kul och jag har haft den här bloggen sen 2006(!) :)